در
صنعت شهر سازی و زیبا سازی فضاهای شهری اصطلاحی تحت عنوان مبلمان شهری بکار برده
می شود که ممکن است کمی ابهام برانگیز باشد.
انسان
موجودی زیبا پسند است. بنابراین همیشه در پی طرح های زیبا و فضاهای مسحور کننده
است. شهرها را به زیبائی طراحی می کند و از فناوریهای پیشرفته در زمینه های نور ،
صدا ، و سایر جلوه های بصری برای زیبا تر شدن آنها استفاده می کند تا احساس آرامش
بیشتری در شهروندان ایجاد نماید . دامنه مفهومی و کاربردی مبلمان شهری
بسیار گسترده است . مبلمان شهری به مجموعه وسیعی از وسایل ، اشیا، دستگاه ها ،
نمادها ، خُرده بناها ، فضاها و عناصری گفته می شود که در سرک
ها و
در کل فضای باز شهر نصب شده اند و استفاده عمومی دارند. در تعریفی دیگر، به مجموعه
اجزایی که در فضاهای شهری چیده می شوند و به استفاده عموم جهت رفع نیازهای زیست
محیطی می رسند و منظر و هویت شهری را، تحت شعاع قرار می دهند را مبلمان شهری یا
اسباب و اثاثیه شهری می گویند.
در
یک تعریف جامع مبلمان شهری یک اصطلاح عمومی است که اولین بار در انگلستان، کانادا
و استرالیا استفاده شده و برای اجناس و قطعات نصب شده در کنار سرک ها و جاده ها گفته
می شود.
مبلمان شهری خود انواع مختلفی دارد که هر کدام،
از حیطه طراحی شهری، در راستای هویت شهر و سیمای آن گام بر می دارد و آینه ای از
فرهنگ شهر است، که از انواع این مبلمان می توان به صندلی ها و نیمکت ها، ایستگاه
های بس، سطل های زباله، بیلبوردها و تابلوهای تبلیغاتی، نمادهای شهری و ...
اشاره کرد.
اجزای مبلمان شهری، سه ویژگی اساسی دارند:
کارکردی بودن، زیبایی وهویت مند بودن است که در صورت داشتن هر سه ویژگی، میتواند
نیاز عملکردی، بصری و هویتی شهروندان را همزمان برآورده سازد.
مبلمان
شهری از اثر گذارترین عوامل در فضاهای شهری در ذهن شهروندان هستند ، تا حدی که
معمولا ساکنین و حتی گردشگران ، مناطق مختلف یک شهر را با مبلمان و زیبایی های
مخصوص به آن می شناسند.
مبلمان
شهری متناسب با فرهنگ، آداب و رسوم هر جامعه تجهیز می گردد. در واقع هر شهری دارای
هویت می باشد که تجلی آن در بافت و تجهیزات شهری آن جلوه گر می باشد.
اما
مبلمان شهری در شهر کابل چه قدر رعایت می شود؟
اگر
چه دامنه مفهومی مبلمان شهری گسترده است به عنوان نمونه به جلوه های بصری ناشی از
موجودیت بنر ها و تابلوهای تبلیغاتی که در هر گوشه و کنار نصب شده اند اشاره
میکنم.
شهرداری
کابل هیچ گونه پلان و برنامه برای مدیریت این بخش از مبلمان شهری ندارد و تنها به
عایدات اندک پولی آن توجه می کند. در حالیکه موجودیت بیش از اندازه بنرهای
تبلیغاتی علاوه بر از بین بردن زیبایی باعث آلودگی محیط زیستی نیز میگردد. زیرا
آلودگی محیط زیستی تنها به آلودگی هوا اطلاق نمی گردد.
موجودیت
هزاران عکس تبلیغاتی بر روی دیوارها و جاده های شهر کابل علاوه بر نابود نمودن
زیبایی شهر سبب آلودگی روانی و بر هم خوردن آرامش شهروندان نیز می شود.
شهر کابل و مبلمان شهری |
شاید
این سوال مطرح شود که شهرداری کابل حتی توانائی جمع آوری کامل زباله ها را از سطح
شهر ندارد چه برسد به رعایت اصول انجنیری در رابطه به مبلمان شهری؟
در
پاسخ باید اذعان داشت که مشکل بزرگ، خسارت های بزرگ و مشکل کوچک خسارت های کوچک را
بوجود می آورد. هر چند زباله های شهری باعث انواع امراض جسمی می گردد و خطرات
بیشتری را بار می آورد ولی امراض روحی و عدم آرامش فکری نیز کمتر از مریضی های
جسمی تلقی نمی شود. از طرف دیگر مشکلات بزرگ همچون جمع آوری زباله به وقت و هزینه
زیادی ضرورت دارد در حالیکه کنترول بنرهای تبلیغاتی تنها به مدیریت درست وابسته
است و هزینه آنچنانی را به مصرف نمی گیرد.
دل
کسی برای شهروندان کابل نمی سوزد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر